Nvidia och Internets 3D-framtid

nvidia 3d internet

Mycket arbete läggs ner på att skapa nästa generation av webben. Det mesta är inriktat på att vi i stället för traditionella webbsidor kommer att få en helt annan upplevelse som är mycket mer uppslukande. Låt oss kalla det “Web 3D”.

Jag hade möjlighet att prata med Nvidias vd Jensen Huang som delade med sig av sin syn på Web 3D. Även om den blandar inslag av metaversummet är den mer knuten till den AI-implementering som kommer att vara front-end för nästa generation av webben än till den emulering av verkligheten som alltmer finansieras på den nya webben.

Är du förvirrad? Du är inte ensam, låt mig försöka reda ut begreppet.

Sedan tittar vi på min veckans produkt, en mycket annorlunda Amazon Kindle som heter Scribe. Den är lovande, men behöver några justeringar för att bli en bra produkt.

AI står i spetsen för nästa generations webb

Intressant nog tror jag att Microsofts Halo-spelserie gjorde rätt från början, eftersom Cortana, Microsofts fiktiva universella AI-gränssnitt, ligger närmast det som Huang angav som sin vision av framtidens webb.

I spel- och TV-serien “Halo” är Cortana den som Master Chief interagerar med för att få tillgång till tekniken runt omkring honom. Tyvärr har Microsoft, trots att prototyper som den i den här YouTube-videon byggdes, ännu inte tagit Cortana till vad den skulle kunna vara.

Just nu ligger Cortana efter både Siri, Apples digitala assistent, och Google Assistant.

Huang föreställer sig att en AI-frontenhet kommer att bli verklighet med nästa generation av webben. Du kommer att kunna utforma ditt AI-gränssnitt eller sannolikt licensiera en redan skapad bild och personlighet från olika leverantörer när de tar steget till denna möjlighet.

Om du till exempel vill att AI:n ska se ut som din perfekta pojkvän eller flickvän kan du inledningsvis beskriva vad du vill ha till ett gränssnitt och AI:n kommer att utforma ett gränssnitt baserat på vad du har tränat AI:n att leta efter.

Alternativt – och detta utesluter inte varandra – skulle den kunna utforma den utifrån dina kända intressen, genom att hämta från de kakor och webbinlägg som du har gjort under ditt liv. Eller så kan du välja en karaktär från en film eller en skådespelare, som skulle ha en återkommande avgift och som i sin roll skulle bli det personliga gränssnittet.

Föreställ dig att du skulle ha Black Widow eller Thor som din personliga guide i informationsvärlden. De skulle uppträda precis som de gör i Avenger-filmerna och hjälpa dig att hitta den information du söker. I stället för att se en webbsida skulle du se din valda digitala assistent som på magisk väg skulle ta fram element från metaversum för att besvara dina frågor.

Sök i en Metaverse-upplevelse

Sökningen som vi känner till den skulle också förändras.

När du till exempel letar efter en ny bil kan du gå till olika tillverkares webbplatser och utforska alternativen. Men i framtiden skulle du i stället kunna säga “vilken bil ska jag köpa nu?” och utifrån vad AI vet om dig, eller hur du svarar på frågor om din livsstil, skulle den ge sin rekommendation och dra in dig i en metaverse-upplevelse där du virtuellt provkör den bil som är baserad på de alternativ som AI tror att du vill ha.

Under denna virtuella körning lägger den till andra alternativ som du kanske vill ha, och du kan förmedla ditt intresse, eller brist på intresse, för att komma fram till ett slutgiltigt val. Slutligen kommer den att rekommendera var du ska köpa din bil, och välja en lösning som är optimerad efter om du värderar saker som lågt pris eller god service högre. Dessa alternativ skulle inkludera både nya och begagnade erbjudanden beroende på vad AI:n vet om dina preferenser.

Den tid och de ansträngningar som läggs ned på projektet skulle minskas kraftigt samtidigt som din tillfredsställelse, förutsatt att den information som AI har om dig är korrekt, maximeras. Med tiden skulle detta webb 3D-gränssnitt bli mer av en följeslagare och pålitlig vän än något du hittills sett på webben.

När det väl når en kritisk massa måste man se till att det inte äventyras för att gynna ett politiskt parti, en leverantör eller en dålig aktör.

Det sistnämnda är viktigt. Det kan visa sig att gränssnittet i stället för att vara gratis, som webbläsare är i dag, blir en betaltjänst för att se till att ingen annan aktör kan utnyttja ditt förtroende, eftersom det finns stora möjligheter att använda det nya gränssnittet mot dig. Att se till att detta inte sker bör få mer fokus än vad som nu är fallet.

Avslutningsvis

Enligt Huang är framtiden för denna front end – kalla den nästa generations webbläsare – en alltmer fotorealistisk avatar som baseras på dina personliga preferenser och intressen, en avatar som kan uppträda som en karaktär när det behövs, och en avatar som kommer att ge mer fokuserade valmöjligheter och en mycket mer personlig webbupplevelse.

Kanske borde vi tala mindre om nästa generations webb när det gäller dess visuella aspekter, 3D-delen, och mer om dess beteendemässiga aspekter, den “transhumanistiska webben”. Något att fundera på den här veckan.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *