TikTok lägger till alternativ för att uppmuntra användarna att ta en paus från det oändliga scrollandet

tiktok scroll paus

TikTok planerar att lansera nya alternativ för att uppmuntra användarna att ta en paus från att oändligt bläddra i korta videor på plattformen, i takt med att allmänheten trycker på teknikföretagen för att de ska ta itu med överdriven användning av sociala medier.

TikTok sade i ett blogginlägg på torsdagen att man under de kommande veckorna kommer att införa ett nytt alternativ där användarna kan ställa in egna tidsgränser för hur mycket oavbruten tid de vill spendera med appen, innan de får en påminnelse om att ta en paus. Tidigare har TikTok låtit användarna få en avisering om de spenderat mer än 40, 60, 90 eller 120 minuter på appen per dag.

“Dessa uppmaningar kommer att påminna människor om att ta en paus efter en viss mängd oavbruten skärmtid, som de kan ställa in som de vill”, säger Jordan Furlong, produktchef för digitalt välbefinnande på TikTok, i blogginlägget. Enligt företaget kommer uppmaningen att vara följande: “Påminnelser om pauser hjälper dig att känna dig mer uppmärksam och balanserad på TikTok.”

En ny instrumentpanel för skärmtid kommer också att ge användarna data om hur mycket tid de spenderar på TikTok, inklusive sammanfattningar av den dagliga tiden de spenderar på plattformen, antalet gånger de öppnat appen och en uppdelning av dag- och nattanvändning. Användarna kan välja att få meddelanden varje vecka för att se över sin instrumentpanel för skärmtid.

Företaget sade också att det kommer att ge användare mellan 13 och 17 år “uppmaningar om digitalt välbefinnande” när de har använt appen i mer än 100 minuter under en enda dag. Meddelandena kommer att “påminna dem om vårt verktyg för begränsning av skärmtid nästa gång de öppnar appen”, skrev Furlong. (Det är oklart hur TikTok bestämde sig för 100 minuter som tröskel för skärmtidsintervention för tonåringar. TikTok svarade inte omedelbart på en begäran om kommentarer).

Uppdateringarna kommer efter månader av påtryckningar på sociala medieföretag att göra mer för att hjälpa användarnas välbefinnande i den digitala tidsåldern, och när lagstiftare och förespråkare i allt högre grad granskar plattformarnas mentala hälsoeffekter på yngre användare. Chefer från TikTok, YouTube och Snap blev i slutet av förra året utfrågade av senatorer om vilka åtgärder deras plattformar vidtog för att skydda tonåringar.

Andra plattformar för sociala medier har tidigare tillkännagivit liknande initiativ. Instagram lanserade sitt verktyg “Take a Break” i december förra året.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *